تبلیغات
احادیث دینی - ماهنامه احادیث شماره 2
پنجشنبه 31 تیر 1389

ماهنامه احادیث شماره 2

   نوشته شده توسط: احمد زین گنجه    

احادیث برگزیده از کتاب شریف روضة الکافی

 محمد بن مسلم گوید: امام صادق (ع) ( نامه ذیل را ) به شیعیان نوشت : باید سالمندان شما و خردمندانتان به نادانان و ریاست طلبان توجه کنند ( و آنها را به هر نحو که میتوانند از کارهای خلاف باز دارند ) وگرنه لعنت من به همه شما خواهد رسید.          روضة الکافی جلد 1 صفحه 232 حدیث 152

 امام صادق (ع) فرمود : همانا حکمت و فرزانگی و دانش گمشده مرد مومن است ، پس در هر کجا که یکی از شماها گمشده خود را پیدا کرد آنرا فرا گیرد.  روضة الکافی جلد 1 صفحه 245 حدیث 186

 امام صادق (ع) فرمودند : روز قیامت که میشود زن زیبایی را که به خاطر زیبائیش به فتنه ( و گناه ) افتاده است بیاورند ، آن زن گوید : پروردگارا تو مرا زیبا آفریدی و به همین خاطر من گرفتار فتنه و گناه شدم ، سپس ، حضرت مریم (ع) را روبرویش آورند و به او گویند : آیا تو زیبایی یا حضرت مریم (ع) ، ما او ( حضرت مریم (ع) ) را زیبا آفریدیم و دچار فتنه و گناه نگشت ، و هم چنین مرد زیبایی را که به خاطر زیبائیش به فتنه ( و گناه ) افتاده بیاورند و آن مرد گوید : بار پروردگارا تو مرا زیبا خلق کردی و از این جهت زنان به سوی من مایل شدند  و مرا به زنا انداختند ، یوسف (ع) را نزدش آورند و به او گویند : تو زیباتری یا این ؟  ما او را زیبا خلق کردیم و با این حال به گناه نیفتاد. و همچنین مرد بلا و گرفتاری دیده ای را که به خاطر ابتلایش به بلا و گرفتاری به فتنه و گناه افتاده بود آورند ، آن شخص گوید بار پروردگارا بلا را بر من سخت کردی تا دچار فتنه و گناه شدم ! پس حضرت ایوب (ع) را بیاورند و بدان شخص گویند: آیا بلای تو سخت تر بود یا بلای این ؟ او ( حضرت ایوب (ع) ) هم گرفتار بلا شد ولی به گناه نیافتاد. ( طالبان برای پی بردن به بلا و گرفتاری که به حضرت ایوب (ع) وارد شد ، به کتاب حیات القلوب جلد 1 صفحه 203 الی 207 مراجعه کنند )  روضة الکافی جلد 2 صفحه 32 حدیث 291 ، حیات القلوب جلد 1 صفحه 206

 ابوبصیر گوید : شنیدم از امام صادق (ع) که میفرمود : خدا رحمت کند آن بنده ای را که ما ( اهلبیت (ع) ) را محبوب مردم سازد نه اینکه مردم را با ما دشمن سازد و ما را منفور آنان کند ، هان به خدا سوگند اگر همان متن کلام زیبای ما را برای مردم روایت میکردند عزیزتر بودند و کسی نمی توانست به وجهی به آنان دست اندازی کند ( آنها را اذیت کند ) ولی یکی از آنها کلمه ای ( یا روایتی ، از ما  ) میشنود و از خودش ده تا کلمه روی آن میگذارد و می گوید.        روضة الکافی جلد 2 صفحه 33 حدیث 293


 امام صادق (ع) فرمود : هیچ باطلی نیست که در برابر حق قیام کند جز آنکه حق بر باطل پیروز گردد ، و دلیل آن گفتار خدای عزوجل است که میفرماید : ( بَلْ نَقْذِفُ بِالحَْقّ‏ِ عَلىَ الْبَاطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِق‏ ) ((بلکه حق را بر باطل بیفکنیم تا آنرا دَرهَم بشکند و یکباره آن باطل نابود گردد و از بین برود )) ( سوره انبیاء آیه 18 ).        روضة الکافی جلد 2 صفحه 51 حدیث 334


 خالد بن نجیح گوید : امام صادق (ع) به مردی فرمود : به آن چیزی که خداوند روزیت کرده است قانع باش و چشم اندازی به آنچه در دست دیگران است نکن ، و آرزو مکن آنچه را دسترسی به آن نداری ، زیرا هرکس در امور زندگی و معیشت قناعت کند ( اسراف نکند ) سیر گردد (موفق باشد ) ، و هرکه قناعت نکند سیر نگردد( موفق نباشد ) و بهره خویش را از آخرت خود بگیر ، و امام صادق (ع) فرمودند سودمندترین کارها آن است که قبل از عیب جویی از دیگران عیوب خود را پیدا کنی و اصلاح کنی ، و بی فایده ترین چیزها دو چیز است : 1- نصیحت کردن به آن کسی که آنرا نپذیرد 2- همسایگی با شخص حریص و آزمند ، و آسایش دهنده ترین چیزها نا امیدی از مردم است ( و توکل به خدا ) .                                                روضة الکافی جلد 2 صفحه 52 حدیث 337

 ضریس گوید : مردم در محضر امام باقر (ع) به بحث پرداخته و برخی می گفتند : جنگ کنندگان با علی (ع) بدتر بودند از جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) و برخی گفتند : جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) بدتر بودند از جنگ کنندگان با علی (ع) ، امام باقر (ع) سخن آنها را شنیده و فرمودند : چه می گوئید : عرض کردند : خدا کارت را اصلاح کند بحث ما درباره جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) و جنگ کنندگان با علی (ع) است ، برخی از ما می گوئیم ، جنگ کنندگان با علی (ع) بدتر بودند از جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) ، و برخی می گوئیم : جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) بدتر بودند از جنگ کنندگان با علی (ع). امام باقر (ع) فرمود: نه بلکه جنگ کنندگان با علی(ع) بدتر بودند از جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) ، من عرض کردم : قربانت ! آیا براستی جنگ کنندگان با علی (ع) بدتر بودند از جنگ کنندگان با رسولخدا (ص) ؟ فرمود : آری ، و اکنون من جهت آنرا برای تو می گویم،همانا جنگ کنندگان با رسول خدا(ص) ( کسانی بودند که ) اقرار به اسلام نداشتند ، ولی جنگ کنندگان با علی (ع) اقرار به اسلام کردند و سپس آنرا منکر شدند.                                  روضة الکافی جلد 2 صفحه 62 حدیث 353

 
عنبسة بن بجاد از امام صادق (ع) درباره گفتار خدای تعالی سوره واقعه آیه 90و91( وَ أَمَّا إِن كاَنَ مِنْ أَصحَْابِ الْیَمِین‏ ، فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصحَْابِ الْیَمِین‏)( و اما اگر از سمت راستیها باشد پس سلام بر تو از سمت راستیها) سوال کرد : امام (ع) فرمود : رسولخدا (ص) به علی (ع) فرمود : آنها شیعیان تو اَند.                              روضة الکافی جلد 2 صفحه 74 حدیث 373

 احادیث درباره ماه رمضان و روزه داری


 امام صادق (ع) فرمودند : در هر شب ماه مبارک رمضان ، هنگام افطار بگو : (( سپاس خدا را که با یاری او روزه گرفتیم و با روزی او افطار کردیم.  بار خدایا روزه این روز را از ما بپذیر و باز هم ما را یاری کن تا سایر روزهای این ماه را روزه بگیریم.ما را در این ماه سالم بدار تا روزه های آن را با سهولت و عافیت ادا کنیم.سپاس خدا را که توفیق داد و روزه یک روز را سپری کردیم )).                            گزیده کافی جلد 3 صفحه 141

 امام صادق (ع) : روزه گرفتن تنها جلوگیری از خوردن و آشامیدن نیست . مریم مادر عیسی (ع) گفت : (( من نذر کرده ام که برای خدای رحمان روزه باشم)) یعنی جز به ستایش خدای رحمان ، دهان خود را باز نکنم . اگر روزه گرفتید ، زبان خود را حفظ کنید . چشم خود را از نگاه کردن به چیزهای حرام ببندید ، نزاع مکنید ، حسادت نکنید ، رسول خدا (ص) : شنید که یکی از بانوانش با دهان روزه خادم خود را فحش می دهد ، رسول الله (ص) فرمود : تا برایش خوراکی حاضر کنند و بعد به آن خانم گفت : میل کنید . خانم گفت : من روزه هستم ، رسول خدا (ص) به او گفت : (( چگونه روزه ای هستی که خادم خود را دشنام می دهی ؟ روزه گرفتن تنها جلوگیری از خوردن آب و غذا نیست )) امام صادق (ع) فرمود : هرگاه روزه گرفتی و دهان خود را از نوشیدنی و خوردنی بستی ، باید گوش و چشم تو نیز از حرام و ناشایست بسته شود ، بحث و جدل مکن ، خادمت را با نیش زبان آزار مده ( خادمت را با ناسزا اذیت مکن ) ، آرامش و وقاری که ویژه روزه داری است را از دست مده . مبادا روزی که روزه هستی اعمالت با روزهای قبل که روزه نیستی یکسان باشد.                                         گزیده کافی جلد 3 صفحه 135


حضرت زهرا (ع) فرمود : روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده ، روزه اش به چه کارش خواهد آمد.    بحارالانوار جلد 93 صفحه 295

 مولا علی (ع):چه بسا روزه داری که از روزه اش جز گرسنگی و تشنگی بهره ای ندارد ( به علت پرهیز نکردن از گناه)و چه بسا شب زنده داری که از نمازش جز بی خوابی و سختی سودی نمیبرد.                                                    نهج البلاغه حکمت 145


 امام صادق (ع) فرمود : خواب شخص روزه دار عبادت است و خاموشی اش تسبیح است ، و عملش مقبول درگاه خداوند ، و دعایش مستجاب است. ( تا وقتیکه گناه نکند )     من لایحضر الفقیه جلد 2 صفحه 391

 امام ابوجعفر (ع) به جابر فرمود : ای جابر ، کسی که ماه رمضان بر او وارد شود ، پس روزش را روزه بدارد ، و بخشی از شبش را با تلاوت قرآن و دعاء بپا دارد ، و عضو تناسل و زبان خود را حفظ کند ، و چشمش را از نامحرم و مناظر زشت ، فرو پوشد ، و آزارش را از مردم باز دارد ، بمانند روزی که از مادر متولد شده است از گناهان بیرون می آید. جابر گفت : گفتم : فدایت شوم ، این چه حدیث خوب و دلپذیری است ! امام فرمود : این چه شرط دشواری است !.    من لایحضرالفقیه جلد 2 صفحه 421

  ابو بصیر در باره سحرى براى كسى كه اراده روزه گرفتن كند، از امام صادق علیه السّلام سؤال كرد كه: آیا آن بر او واجب است؟ آن حضرت علیه السّلام فرمود: اگر بخواهد باكى نیست كه بدون سحرى روزه بگیرد، و امّا در ماه رمضان بهتر آن است كه از سحرى استفاده كند. ما اهل بیت دوست داریم كه سحری ماه رمضان ترك نشود.      من لایحضرالفقیه جلد 2 صفحه 474 ، گزیده کافی جلد 3 صفحه 140

  امام حسن بن علىّ علیهما السّلام مردمان را نگریست كه در روز عید فطر بازى میكنند و می ‏خندند، پس رو به یاران خود كرد و گفت: خداى عزّ و جلّ ماه رمضان را میدان مسابقه ‏اى براى خلق خود آفریده است كه به وسیله طاعت او به سوى خشنودیش بر یكدیگر سبقت میجویند، پس گروهى از مردم سبقت گرفتند و پیروز شدند، و گروهى دیگر واپس ماندند، و نومید و محروم گشتند، پس عجب است، و بسیار عجب است از كسى كه در چنین روز كه نیكوكاران و كوشندگان در آن روز مثاب و مأجور میشوند، و كوتاهی ‏كنندگان نومید و محروم میگردند، در كار خنده، و سرگرم بازى باشد. و به خدا قسم كه اگر پرده برداشته میشد، هر آینه هر نیكوكارى به‏ افزودن در نیكوكاریش، و هر تبهكارى به جبران تبهكاریش مى كوشید.                                             من لایحضرالفقیه جلد 2 صفحه 528

 حضرت صادق (ع) : اجر و پاداش کسی که افطار میدهد ، مانند اجر و پاداش روزه گیران است.                              گزیده کافی جلد 3 صفحه 127

 
حضرت صادق (ع): سماعه گوید به امام (ع) گفتم آیا سحرى خوردن ، یك تكلیف الهى است ؟ ابو عبد اللَّه گفت : در ماه مبارك رمضان، فضیلت با سحرى خوردن است، گر چه با نوشیدن آب باشد، امّا در روز‏ه هاى مستحبى ، هر كس مایل باشد ، سحرى می ‏خورد و هر كس مایل نباشد سحرى نمی ‏خورد.                            گزیده کافی جلد 3 صفحه 140

آیات و احادیث درباره توبه

 سوره زمر آیه 53 : بگو به بندگانم ای آن کسانی که اسراف نمودید، در ارتکاب گناهان، مایوس و ناامید نشوید از رحمت من البته خدا گناهان شما را تماماً می آمرزد.

 سوره بقره آیه 222 : همانا خداوند متعال توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست می دارد.

 سوره اعراف آیه 153 : و آن کسانی که عملهای بد کردند و توبه نمودند بعد از اعمال زشت خود  البته پروردگار تو آمرزنده مهربان است و توبه ایشان را قبول نماید.

 امیرالمومنین(ع): عجب دارم از کسی که از رحمت خدا ناامید  می شود و حال آنکه محو کننده گناهان را در اختیار دارد. از حضرت پرسیده شد : محوکننده گناهان چیست؟ فرمودند: توبه و استغفار و نیز فرمود: خود را با استغفار معطر و خوشبو سازید تا بوهای بَدِ گناهان شما را رسوا نکند.           عین الحیوة صفحه 187


 حضرت باقر(ع) : خداوند به توبه بنده اش خوشحال تر است از مردی که عقیم است و سپس دارای فرزند می شود و از شخصی که گمشده اش را پیدا می کند و از تشنه ای که درحال جان دادن به آب می رسد.                                        میزان الحکمه جلد 1 صفحه 547

 سوره تحریم آیه 8 : ای کسانی که ایمان آوردید، به سوی خدا توبه  کنید توبه ای نصوح امید است که او بپوشاند گناهان شما را و شما را وارد باغهائی در بهشت  کند که در زیر آن نهرهای زیبا جاری است.

 حضرت صادق(ع): ابوالصباح کنانی گوید از حضرت صادق(ع) درباره قول خدای تعالی سوره تحریم آیه 8 پرسیدم فرمودند: منظور از توبه نصوح این است که بنده از گناه توبه کند و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه باز نگردد.                                                اصول کافی جلد 4 صفحه 168

 حضرت صادق(ع): هر کس کار بدی بکند تا هفت ساعت از روز مهلت دارد پس اگر در این مدت سه مرتبه بگوید: »استغفرو اللهَ الَّذی لا اِله الّا هُوَ الحَیُّ القَیوم ذُوالجَلالِ وَالاِکرامِ و اَتوبُ اِلَیه« خدا گناهانش را بیامرزد.                          اصول کافی جلد 4 صفحه 171


البته استغفار شرایطی دارد که مولا علی (ع) آنرا در حدیثی بیان میفرمایند : 


امیرالمومنین(ع) : شخصی در حضور مولا علی (ع) گفت : استغفرالله. حضرت فرمودند: ساکت باش مادرت به عزایت گریه کند. آیا می دانی استغفار چیست؟

 استغفار کار مردان عالی مقام است که شش شرط دارد:

1- پشیمانی و حسرت از اعمال گذشته

2- عزم بر ترک گناه برای همیشه

3- اداء کردن حقوق مردم که بر عهده اش است

4- اداء کردن حقوقی که از جانب خدا بر او واجب بوده و قضاء شده

 5- آنچه از گوشت بدنش از حرام روئیده با گرسنگی و غم و اندوه و گریه بر گناهان آبش کند تا پوست به استخوان رسیده و از نو گوشت بروید
 
6- زحمت عبادت را به خود بچشاند چنانچه خوشی و شیرینی گناه را به خود چشانده است.                              وسائل الشیعه جلد 11 صفحه 361

 سوره فرقان آیه 70 : و آن کسانی که از گناهان توبه کنند و با ایمان به خدا عمل صالح به جای آورند، پس خداوند گناهان آنها را می آمرزد و گناهانشان رابه نیکیها تبدیل می کند.زیرا که خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده  و مهربان است.

 سوره انفال آیه 38 : بگو ای پیغمبر به کسانی که کافر شدند اگر پایان دهند بر گناهان و کردار زشت خویش که در گذشته کردند و توبه کنند، پس می آمرزد خداوند گناهان پیشین ایشان را.

 پیامبر اکرم (ص):گروهی نزد رسول خدا(ص) آمدند و عرض کردند: ای رسول خدا(ص) ما در زمان جاهلیت اعمال زشتی انجام داده ایم و اکنون که ایمان آورده ایم از آن اعمال خویش پشیمان هستیم حال خدا با ما بعد از مرگ چگونه برخورد می کند؟ حضرت در پاسخ فرمودند: خداوند از قلوب شما آگاه است اگر شما واقعاً از گناهان گذشته خویش ناراحت باشید و از هم اکنون که ایمان آورده اید تصمیم داشته باشید که به آن گناهان باز نگردید خداوند طبق همین نیت با شما برخورد می کند و گناهانی را که شما در گذشته انجام دادید را هم می آمرزد.    اصول کافی جلد 3

 سوره یونس آیات 90 و 91 : هنگامی که فرعون دریافت حقیقت غرق شدن در دریا را گفت: پروردگارا هم اینک ایمان آوردم. گفته شد به فرعون آیا اکنون ایمان آوردی و حال اینکه پیش از این از نافرمانها بودی.

حضرت رضا(ع): مردی از امام (ع) سوال کرد : چرا خداوند فرعون را غرق کرد با اینکه ایمان آورد و به توحید اعتراف کرد. فرمود: زیرا فرعون هنگام دیدن عذاب ایمان آورد و توبه و ایمان در آن لحظات مقبول خدا نیست.                                                   بحارالانوار جلد6  صفحه 23

 حضرت محمد (ص) : بهترین استغفارها ، نزد خدا ، دست کشیدن از گناه ، و پشیمانی از آن است.                نصایح صفحه 23 حدیث 419


 محمد بن مسلم گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم كه میفرمود: چه بسیار خوب است حسنات)كارهاى نیك و شایسته ) به دنبال سیئات   ( گناهان ) و چه بسیار بد است سیئات ( گناهان )  به دنبال حسنات (كارهاى نیك و شایسته ).                             اصول كافى جلد 4 صفحه 196


 ائمه اطهار (ع) : هر دردی دوا دارد و دوای درد گناهان استغفار و توبه است.                                              عین الحیوة صفحه 187

 پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر کس توبه کند اما دوستان بد خود را تغییر ندهد توبه نکرده است.                                   بحارالانوار جلد6 صفحه 21

 مولا علی (ع) فرمودند: یکی از شروط توبه و استغفار این است که شخص توبه کننده تصمیم بگیرد هرگز دیگر آن گناه را انجام ندهد.           نهج البلاغه حکمت409

 حضرت محمد(ص): هر که به گناهی همت گمارد (فکر و قصد گناه کند) سپس صرف نظر کند ، ثوابی برای او نوشته می شود.        نصایح صفحه 13 حدیث


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر