تبلیغات
احادیث دینی - ماهنامه احادیث شماره 6
یکشنبه 3 مرداد 1389

ماهنامه احادیث شماره 6

   نوشته شده توسط: احمد زین گنجه    

75- آقا امام رضا (علیه السلام): همانا خدای متعال در روز غدیر که آخرین حج پیامبر (ص) در آن برگزار می شد بعد از معرفی نمودن امیر المومنین علی (ع) به عنوان وصی و جانشین توسط رسول الله (ص) این آیه را بر پیغمبرش نازل فرمود . سورة مائده آیه 3 : امروز دین خود را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام گردانیدم و این اسلام را بر شما دین مورد پسند قرار دادم . بنابراین مفهوم آیه چنین است که با ابلاغ مسأله ولایت و جانشینی علی (ع) و یازده فرزند گرامیش تمام واجبات دین کامل گردید و اسلامی که در آن آقا علی (ع) جانشین بلافصل رسول الله (ص) است اسلام مورد پسند خدای متعال می باشد ، بنابراین کسانی که پس از رحلت رسول الله (ص) علی (ع) را خانه نشین کردند و مقام ولایت و امامت او را غصب نمودند دست رد بر قرآن زدند و منکر آیات آن شدند ، آیا این مردم گمراه که چنین کاری کردند ارزش و مقام امام را شناختند که دربارة آن نظر داده و تصمیم گیری کردند به خدا قسم هوای نفس ایشان را فریب داد و مصداق این آیه شدند . سورة جاثیه آیه 23 : آیا دیدی کسی را که هوای نفس خود را معبود خود گرفته . آیا اینان که به غیر از علی (ع) کس دیگری را برای خود انتخاب نمودند جز دوری از حق و حقیقت چیزی عایدشان شد ، خدا ایشان را بکشد که چه راه خطرناکی را در پیش گرفتند و خود را در چه درة عمیقی انداختند و چه مقام والائی را بدون داشتن لیاقت برای کسب آن برای خود در نظر گرفتند ، دروغ گفتند و بی نهایت گمراه شدند و در لجنزار ضلالت و بی عقلی دست و پا می زنند زیرا با اینکه امام بر حق یعنی علی بن ابیطالب (ع) را شناختند رهایش کردند و شیطان نیز فرصت را غنیمت شمرد و رفتار باطلشان را در نظرشان جلوه داد پس ایشان تبعیت از شیطان نمودند و به این واسطه همگی نابود و گمراه شدن ، با اینکه راه صحیح را دیدند از منتخب خدا و منتخب پیامبر (ص) برای وصایت و جانشینی یعنی مولا علی (ع) دوری گزیدند در حالی که خدای متعال در قرآنش سورة احزاب آیة 36 چنین می فرماید : چون خدا و پیغمبرش به کاری حکم کردند نسزد هیچ مرد و زن مومنی را که به میل خودش کار کند . و نیز در سورة قلم آیة 36 و 37 می فرماید : ای کافران چگونه حکم می کنید مگر کتابی از آسمان به سوی شما نازل نگشته که اینگونه برای خود حکم می کنید « و خلیفه انتخاب می کنید برای خود » و نیز در سورة محمد آیة 24 می فرماید : چرا در آیات قرآن که دربارة ولایت نازل شده نمی اندیشند بلکه بر قلوب ایشان قفلهائی قرار داده شده که حق را نمی فهمند و نیز در شأن مردم گمراهی که در روز غدیر خم بر ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) شهادت دادند ولی بعد از آن به ولایت علی (ع) کافر شدند می فرماید؛ سورۀ انفال آیۀ 21 و 22 :« نباشید مانند کسانی که گفتند شنیدیم دعوت به امر ولایت را و حال آنکه به آن اعتقاد نداشتند اِنگار که آن را نشنیده بودند البته بدترین و خطرناک ترین جنبندگان در نزد خدا کسانی هستند که از شنیدن و گفتن امر ولایت علی (ع) کر و لالند ».بنا بر این با این بیان رسای قرآن دیگر مردم چکاره اند که به میل خود خلیفه و جانشین رسول خدا (ص) را انتخاب نمایند با وجود این که در روز غدیر خم مردم به فرمان پیامبر (ص) تنها به اطاعت از آقا علی (ع) دعوت شدند نَه شخص دیگری، به کعبه سوگند که مخالفان با این کارشان که؛ به جای امیرالمؤمنین علی (ع) شخص دیگری را به عنوان خلیفۀ پیامبر (ص) انتخاب کردند، از مسیر حق بیرون رفتند و قرآن را پُشت سر انداختند و در حالی که از تفسیر یک حرف قرآن اطلاع نداشتند دربارة آن نظر دادند و مطیع هوای نفسانی خود گشتند پس خدای متعال در شأن آنها چنین می فرماید سورة قصص آیة 50 نیست گمراه تر از آن کسی که راه هدایت الهی « یعنی ولایت علی بن ابیطالب (ع) را رها نمود و پیروی از هوی نفس خود کرد و سوای علی (ع) برای خود امام انتخاب نمود البته خدا این گروه ستمکار را راهنمائی نمی کند . معانی الاخبار جلد 1 صفحه 234- صفحه 240

76- آقا امام رضا (علیه السلام): علت حرام شدن شراب به این خاطر است که شراب بدن انسان را فاسد می کند و عقل شرابخوار را دگرگون می سازد و او را به انکار خداوند و دروغ و تهمت بستن به خدا و پیامبر و ائمه (ع) وادار می سازد و زیانهای دیگری همچون قتل نفس و زنا با محارم از شرابخواران سر می زند . عیون اخبار الرضا جلد1 صفحه 98

77- آقا امام رضا (علیه السلام): علت حرام شدن هم جنس بازی و روی آوردن مردان به مردان ( عمل لواط ) و نیز روی آوردن زنان به زنان ( عمل مساحقه ) از این روست که این کار سبب از بین رفتن نسل بشر و برهم خوردن نظم و تدبیر جامعه و نابودی نظام بشری است و دیگر آنکه ساختار روحی و جسمی زنان و سرشت وجودی مردان طوری خلق شده که هر یک با ترکیب دیگری کامل می شود مانند پیچ و مهره که هر یک از این دو وسیله با همتای خود به کاری نمی آید و هر گاه یکی از آنها با مخالف خود باشند مورد استفاده قرار می گیرند و به کار می آیند . علل الشرایع جلد 1 صفحه 547

78- آقا امام رضا (علیه السلام): علت حرام شدن عمل زنا بدین جهت است که این عمل دارای مفاسد فراوانی است از جمله اینکه زنا قانون ارث و ارتباط مالی پدر و فرزند را از بین می برد و نیز زنا ریشة نسب ها و عواطف خانوادگی را که اساس تشکیل خانواده است را نابود می سازد . و زن زناکار نمی داند از نطفة کدام مرد باردار شده است و فرزندش متعلق به کیست و فرزندی که از راه زنا متولد شده پدر و ارحام پدری خود را نمی شناسد و مفاسد بیشمار دیگر که از این عمل زشت حاصل می شود . عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحه 99

79- آقا امام رضا (علیه السلام): نگاه کردن به موی زنان شوهر دار یا بی شوهر به این علت حرام شده است که مو یکی از اعضای زینت و زیبایی زن است و موجب تحریک مردان و جلب توجه ایشان به سوی زنان می باشد و در اثر تحریک مردان فساد بر پا می شود و این نگاهها مقدمه ای برای وارد شدن در فحشاء و عمل زنا می شود و نیز نگاه به سایر اعضاء زنان که سبب تحریک شهوت مردان می باشد حرام و باطل است . عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحه 97

80- آقا امام رضا (علیه السلام): علت اینکه مرد می تواند چهر زن بگیرد ولی بر زن حرام است بیش از یک شوهر نماید آن است که اگر مرد چهار زن داشته باشد فرزند از هر کدام بهم رسد به مرد منسوب است ولی اگر زن دو شوهر یا بیشتر داشته باشد و از وی فرزند متولد گردد معلوم نمی شود که فرزند از برای کدام شوهر است چه آنکه جملگی شوهران در اینکه با زن مجامعت کرده و با وی همبستر شده اند مشترک می باشند و این امر موجب فساد نسبت مسأله میراث بشر و نیز از بین رفتن حیاء و شرم در جامعه خواهد شد . علل الشرایع جلد 2 صفحه 611

81- آقا امام رضا (علیه السلام): علت اینکه در مسأله ارث و میراث به زنان نصف مردان سهم داده می شود این است که زن چون ازدواج می کند مهریه می گیرد ولی مرد دهنده مهریه است و علت دیگر آنکه بر مرد واجب است که امور معاش و نفقة زندگی زن را تا آخر عمرش تأمین کند ولی بر زن این وظیفه و تکلیف نیست . عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحه 98

82- آقا امام رضا (علیه السلام): علت واجب شدن وضو قبل از نماز این است که وقتی شخص برای مناجات با خدای جبار می ایستد پاک باشد و از آلودگی های ظاهری خود را بشوید به علاوه اینکه وضو باعث از بین رفتن حالت کسالت و خواب آلودگی و پاک ساختن دل برای مناجات با خداوند جبار می گردد . علل الشرایع جلد 1 صفحه 279

83- آقا امام رضا (علیه السلام): خوردن گوشت جمیع حیوانات درنده و وحشی حرام است زیرا این حیوانات از لاشة مردار و گوشت انسان و فضولات تغذیه می نمایند و حیوان درنده حیوانی است که صاحب دندان نیش است و چنگال دارد همچون روباه و گرگ و ... و خوردن خرگوش هم حرام است زیرا این حیوان به منزلة نوعی گربه است و مانند حیوانات درنده چنگال دارد علاوه بر این خرگوش ذاتاً خبیث است و نوعی از حیوانات مسخ شده است و همچون زنان خون حیض می بیند و عادت ماهیانه دارد . علل الشرایع جلد 2 صفحه 543

84- آقا امام رضا (علیه السلام): خوردن گوشت تمام پرندگان وحشی حرام است پرندة وحشی نشانه اش این است که چنگال دارد و سنگدان ندارد چنانچه هر پرنده ای که سنگدان دارد حلال گوشت است و نشانة دیگر بین پرندة حرام گوشت و حلال گوشت این است که هر پرنده ای که در وقت پرواز بالش را مرتب تکان دهد حلال گوشت است و پرنده ای که بالش را به هنگام پرواز ممتد باز نگه دارد همچون عقاب حرام گوشت است و هر تخمی از پرندگان که دو طرفش مساوی باشد حرام است و آن تخمی که دو طرفش نامساوی و فرق داشته باشد حلال است . علل الشرایع جلد 2 صفحه 545

85- آقا امام رضا (علیه السلام): خوردن سوسمار ، مارماهی و کوسه و سگ ماهی و فیل ماهی و هر نوع جاندار آبی که نظیر خشکی آن حرام است ، حرام می باشد و خوردن هر ماهی که پولک نداشته باشد حرام است مانند نهنگ و شیر ماهی . عیون اخبار الرضا جلد 1 صفحه 262

86- آقا امام رضا (علیه السلام): حسین بن خالد گوید از امام (ع) پرسیدم آیا خوردن گوشت فیل حلال است ؟ فرمود : نه عرض کردم چرا فرمود : زیرا این حیوان شبیه گروهی از انسانهای مسخ شده است یعنی عده ای از انسانها اعمال زشتی انجام می دادند ، پس خدای متعال برای عبرت دیگران صورت آنها را مانند این حیوان درآورد لذا حق تعالی خوردن گوشت تمام حیواناتی که صورت انسانهای مسخ شده مانند آنها گشته را حرام نموده تا انسانهای دیگر با دیدن این قبیل حیوانات عبرت بگیرند و افعال زشت و قبیح مردمی که به صورت این حیوانات در آمدند را انجام ندهند . علل الشرایع جلد 2 صفحه 547

87- آقا امام رضا (علیه السلام): حیواناتی که جمله تمثال های مسخ شدگان می باشند 12 نوع اند : 1- فیل . مردی بوده که اهل لواط بوده و با پسران لواط می کرده . 2- خرس ، مردی بوده که حالت زنانگی در او بوده و مردان دیگر را به سوی خود دعوت می کرده تا با او لواط کنند . 3- خرگوش ، زنی بوده که به شوهرش خیانت می کرده و از حیض و جنابت غسل نمی کرده . 4- خفاش ، صورت مردی بوده که میوة درختان باغداران را از روی درختان می دزدیده . 5 و 6 - میمون و خوک ، طایفه ای از بنی اسرائیل بودند که حُرمت روز شنبه را نگه نداشتند و صورتشان مانند این دو حیوان در آمد . 7- مارماهی ، مرد دیوثی بوده که زنش را وادار می کرده که با مردان دیگر زنا کند و کسب روزی نماید. 8- سوسمار ، راهزنی بیابانی بوده. 9- طاووس ، مردی زیبا رو بوده که اهل زنا بوده و زنا می کرده . 10 - خار پشت ، مرد بداخلاقی بودکه با کسی سازگاری نداشت. 11- عنکبوت ، زنی بوده که اسرار خانة شوهرش را به دیگران می گفته. 12- زنبور ، مردی قصاب بوده که در موقع فروش از ترازو کم می گذاشته . علل الشرایع جلد 2 صفحه 555

88- آقا امام رضا (علیه السلام): هر نوع مست کننده ای حرام است خواه کم باشد یا زیاد یک قطره آن نیز حرام است و شخصی که پزشک او را به خوردن شراب تجویز نمود ننوشد چون عاقبت او را خواهد کشت زیرا در حرام خدا شفا وجود ندارد و نیز هر نوع مادة مخمری که انسان را از حال طبیعی خارج می سازد « مثل مواد مخدر و قرص های روان گردان » حرام است . تهذیب جلد9 صفحه 124

89- آقا امام رضا (علیه السلام): دربارة آیه 90 سورة مائده « همانا خوردن شراب و قمار بازی نجس و کثیف و از عمل شیطان است » فرمودند : تخته نرد و شطرنج و هر چه از این قبیل باشد از جمله « قمار » است . تفسیر عیاشی جلد 1 صفحه 339

90- آقا امام رضا (علیه السلام): چون سر امام حسین (ع) را به سوی شام بردند یزید ملعون فرمان داد تا آن سر مبارک را در محلی نهادند و او و یارانش بدان سو آمدند و به خوردن غذا و نوشیدن فِقاع « آب جو » مشغول شدند و در همان حین یزید دستور داد تا سر مطهر امام حسین (ع) را در زیر تختش قرار دادند تا از غذا خوردن فارغ شد آنگاه بر روی تخت اش صفحة شطرنجی گستراند و به بازی شطرنج مشغول شد پس هر گاه در شطرنج از حریف خود می برد یک جام آب جو را می گرفت و سه نوبت می نوشید و آنگاه باقی ماندة ظرف را در طشتی که سر امام حسین (ع) در آن قرار داشت می ریخت پس هر کس که از شیعیان ما باشد باید از نوشیدن آب جو و بازی شطرنج خودداری کند و هرگاه نظرش به صفحة شطرنج یا ظرف آب جو خورد باید یادآور این عمل پلید یزید شود و از یزید و آل امیه بیزاری بجوید . ترجمة مَن لا یَحضُرُهُ الفَقیه جلد 6 صفحه 379

91- آقا امام رضا (علیه السلام):هر کس نمی تواند کاری کند که به سبب آن گناهانش آمرزیده شود و کفاره ای برای کثرت گناهانش ندارد پس بر محمد و آل او بسیار صلوات بفرستد زیرا این عمل گناهان را ریشه کن می کند . امالی صدوق صفحه 131

92- آقا امام رضا (علیه السلام): در روز هفتم پس از تولد فرزند عقیقه باید نمود یعنی گوسفندی را قربانی باید کرد و اگر مقدور نبودند هر وقت که دارا شدن عقیقه نمایند و در همان روز هفتم تولد فرزند به وزن موی سر فرزند طلا یا نقره صدقه دهند . عیون اخبار الرضا جلد 1 صفحه 216

93- آقا امام رضا (علیه السلام): در تفسیر آیه 30 روم « روی خود را متوجه دین و آئین حنیف اسلام کن که این دین همان فطرتی است که خدا همه را بر اقرار آن خلق نموده » فرمودند منظور از فطرتی که خدا همه را با اقرار به آن خلق فرموده عبارت است از : لا اله الا الله محمد رسول الله علی امیرالمومنین ولی الله . بصائر الدرجات صفحه 98

94- آقا امام رضا (علیه السلام): هر کس اندوه و مشکل مومنی را برطرف سازد خداوند در روز قیامت اندوه دل او را برطرف سازد زیرا پس از انجام واجبات هیچ کاری بالاتر از وارد ساختن شادی بر دل مومن و لبخند بر لب او در نزد خدای متعال نیست . بحار جلد 78 صفحه 347

95- آقا امام رضا (علیه السلام): مومن ، مومن واقعی نیست مگر آنکه سه صفت در او باشد. یک صفت از پروردگار و صفتی از پیامبر (ص) و صفتی از امامان (ع) 1- اما صفت پروردگار این است که با آنکه اسرار دیگران را می داند آنها را برای کسی فاش نمی سازد و نیز اسرار شخصی خود را به دیگران نمی گوید . 2- صفت پیامبر این است که در میان مردم با نرم رفتاری و اخلاق خوب زندگی می کند و همه مردم را با اخلاق خوبش به راه خدا دعوت می کند و با وجودی که میان مردم زندگی می کند به آنها رنگ الهی می دهد ولی از آنها رنگ معصیت و اخلاق بد نمی گیرد . 3- و صفت امامان این است که صبر فراوان دربارة مشقتهائی که به او می رسد چه تنگدستی باشد چه معصیت و چیزهای دیگر در تمامی این موارد صبور است . اصول کافی جلد 3 صفحه 339

96- آقا امام رضا (علیه السلام): حسین بن زید گوید به امام (ع) عرض کردم یابن رسول الله (ص) ما زندگی مان یکنواخت شده و اوضاعمان تغییری ندارد دعا بفرمائید که خداوند گشایشی در رزق و روزی به ما عنایت نماید حضرت فرمودند : می خواهید چه بشوید « شاه » آیا مایلید مانند طاهر ذوالقرنین فرماندة کل قوای مأمون باشید یا مانند « هرثمه » یکی از سرلشگرهای مأمون باشید . من گفتم به خدا سوگند من هرگز میل ندارم دنیا برایم پر از طلا و نقره شود و از این اعتقاد و معرفتی که نسبت به ولایت شما ائمه (ع) پیدا کرده ام دست بردارم فرمود پس شکر خدای را به جا آورید تا نعمتش را بر شما افزون نماید و ناشکر این نعمت نباشید زیرا حق تعالی در سورة سبا آیة 13 می فرماید : اعلموا آل داود شکرا و قلیل من عبادی الشکور : ای آل داود شکر خدا را به جا آورید به خاطر نعمتی که به شما تفضل نموده و تعداد کمی از بندگان شاکرند . و نیز می فرماید : سورة ابراهیم آیة 14 : لئن شکرتم لا زیدنکم : اگر نعمت خدا را تشکر کنید، خدا نعمتش را برایتان می افزاید . بحار الانوار جلد 17 صفحه 292

97- آقا امام رضا (علیه السلام): محمد بن فضیل گوید از امام (ع) دربارة آیة 58 سورة یونس « بگو به فضل و رحمت خدا باید شادمان باشید که از آنچه مخالفان شما جمع می کنند برایتان بهتر است » پرسیدم فرمودند : این آیه خطاب به شما شیعیان است یعنی به ولایت محمد و آل محمد (ص) که فضل و رحمت خدا بر شماست خوشحال باشید که بر شما عرضه شده و شما به آن معرفت پیدا کرده اید و شکرگذار این نعمت باشید که این امر از آنچه که مخالفان شما از ثروتهای انبوه دنیا جمع می کنند بالاتر است . تفسیر برهان جلد 2 صفحه 188

98- آقا امام رضا (علیه السلام): ابراهیم بن ابی محمود گوید به امام رضا (ع) عرض کردم یابن رسول الله (ص) در نزد ما روایات و احادیثی از کتب مخالفین  هست که در آن به فضائل امیرالمومنین و فضائل شما اهل بیت (ع) اشاره شده و ما مانند این روایات را از خود شما ائمه نشنیده ایم آیا این احادیث را از کتب آنها ها استخراج نموده و بیان کنیم یا نه ، امام (ع) فرمودند : ای پسر ابی محمود بدان هر کس گوش فرا داد به سخن گوینده ای یعنی روایت او را قبول کند او را عبادت کرده پس اگر آن گوینده از قول خدای متعال روایت نماید کسی که قول او را قبول کرده و گوش داده اطاعت و بندگی خدا را نموده و اگر از هوای نفس خود و شیطان روایت کند شخص شنونده عبادت شیطان را نموده پس بدان ای پسر ابی محمود مخالفان ما خاندان احادیث زیادی در فضائل ما جعل کرده اند و سه هدف را از این کار خود دنبال می کردند و این روایات آنها بر سه پایه استوار است : 1- دسته اول اخباری است که آنها جعل کرده اند و در حق ما غلو نموده اند و در حق ما زیاد از اندازه رفته اند . 2- دسته دوم اخباری است که ما را کم و عادی جلوه داده اند تا برای مردم همچون یک شخص عادی همچون خلفای آنها جلوه گر باشیم . 3- و دسته سوم آن است که در آن اعمال دشمنان ما را و صفات و افعال آنها را به ما نسبت داده اند تا کار خود را صحیح جلوه کنند . پس مردم چون اخباری که آنها در حق ما غلو نموده اند را بشنوند شیعیان ما را کافر قلمداد کنند و کوته اندیشان ما را به جای خدا بگیرند ، و چون مردم اخباری که در آن ما را همچون مردم عادی جلوه داده اند را بخوانند صفت و افعال و کارهای افراد عادی را بر ما بندند مثلاً می گویند امام حسین (ع) به خاطر عشق یک زن قیام نمود و امثال اینها و چون مردم اخباری که در آن افعال دشمنان ما را به ما می بندند را بخوانند مخالفان کارها و معایب خلفاء خود را با آن بپوشانند ، پس ای پسر ابی محمود از مخالفان ما روایتی را بیان نکن پیوسته ملازم سخنی باش که از ما خاندان خارج می گردد زیرا هر کس که از ما دست بردارد و به مخالفان ما متمسک شود ما نیز از او ببریم ای پسر ابی محمود حفظ کن آنچه برایت حدیث کردم زیرا جمع کردم برایت در این حدیث خیر دنیا و آخرت را . عیون اخبار الرضا جلد 1 صفحه 229

99- آقا امام رضا (علیه السلام): ابو صلت هروی گوید به امام (ع) عرض کردم یابن رسول الله (ص) دربارة این حدیث امام صادق (ع) چه می فرمائید که ایشان فرموده اند : گاهی که قائم آل محمد (ص) قیام نماید نوادگان و فرزندان قاتلان امام حسین (ع) را به خاطر زشتی اعمال پدرانشان از پای در می آورد ؟ فرمود : آری حدیث صحیحی است به عرض رسانیدم هر گاه چنین باشد پس منظور از این آیه چیست ؟ سورة فاطر آیة 18 : و بر ندار بار گناه کسی را دیگری . فرمود این سخن حق تعالی صحیح است اما کشتن فرزندان قاتلان ابی عبد الله (ع) به آن جهت است که ایشان به اعمال زشت پدران خود خوشحال بودند و به آن می بالیدند پس شکی نیست کسی که از چیزی اظهار رضایتمندی می کند چنان است که خود مرتکب آن عمل گشته، و خدای متعال در آیة 155 سورة نساء خطاب به یهودیان زمان پیغمبر می فرماید : « پس به سبب شکستن عهد و پیمانشان نسبت به قبول محمد (ص) به آن عنوان پیغمبر خاتم و به سبب کفرشان به این مساله و کشتن پیامبرانی که برایشان فرستادیم بر دلهای آن مهر نفهمی زدیم . » و حق تعالی در این آیه نسبت قتل پیامبران بنی اسرائیل را به یهودیان زمان پیغمبر داده در حالی که فاصله زمان پیامبر (ص) تا زمان موسی (ع) هزارو دویست سال بود و این یهودیان نوادگان همان کسانی بودند که پیامبران دیگر را کشته بودند ولی چون همچون پدرانشان رفتار کردند خدای متعال نسبت قتل انبیاء سابق را به آنها داده است . وسائل الشیعه جلد 16 باب 5

100- آقا امام رضا (علیه السلام): هنگامی که حق تعالی حضرت ابراهیم را امر فرمود که جای فرزندش اسماعیل بره ای را که برایش فرستاده بود قربانی نماید ابراهیم (ع) غمگین شد و به درگاه خداوند عرضه داشت بار پروردگارا ای کاش فرزندم اسماعیل را به عنوان قربانی از من قبول می نمودی تا هدیه ای ناقابل در محضر حضرتت تقدیم کرده بودم و به سبب صبر در مصیبت از دست دادن فرزند در نزد تو مقربتر می گشتم . پس خداوند به سوی ابراهیم وحی فرستاد که ای ابراهیم از میان مخلوقاتم چه کسی را بیشتر دوست داری ابراهیم عرض کرد پروردگارا احدی را بیشتر از حبیب تو محمد مصطفی (ص) دوست تر ندارم پس به سویش وحی شد که آیا محمد (ص ) را بیشتر دوست داری یا خودت را ، ابراهیم عرضه داشت او را از خودم هم بیشتر دوست دارم . وحی شد به سویش آیا فرزند محمد (ص) را بیشتر دوست داری یا فرزند خودت را ، ابراهیم عرضه داشت بلکه فرزند او را پس به سویش وحی شد آیا قربانی شدن فرزند او به دست دشمنانش از روی ظلم تو را بیشتر ناراحت می سازد یا قربانی شدن فرزند خود به دست خودت در راه اطاعت امر من . ابراهیم گفت بلکه قربانی شدن فرزند محمد (ص) بر دست دشمنان دلم را بیشتر بدرد می آورد پس حق تعالی فرمود : بدان ای ابراهیم در آینده می آیند گروهی که ظاهراً از امت محمد (ص) هستند و ظالمانه و نامردانه فرزند او حسین بن علی (ع) را مظلومانه همچون برّه ای سر می برند و به این کارشان خوشحالی نمایند . وقتی جناب ابراهیم این قضیه را شنید ناله ای زد و فریاد او بلند شد و دل او به درد آمد  و شروع کرد به گریه کردن  ، پس از جانب  حق تعالی خطاب رسید ای ابراهیم به خاطر این ناله و گریه ای که بر حسین (ع) زدی پاداشی همچون بریدن سر اسماعیل به تو عطا می کنم و مقامی بالاتر از مقامی را که در راه از دست دادن او صبر بر مصائب او به تو می رسید برایت در نظر می گیرم و ای ابراهیم بدان به خاطر این گریه ای که بر مصیبت قتل حسین بن علی (ع) نمودی بر ذات خودم واجب نمودم که تو را به بلندترین درجات کسانی که به آنها ثواب داده ام برسانم و این است معنی قول خدای عظیم الشان سورة صافات آیة 107 : « و فدیناه بذبح عظیم » « و فدا نمودیم و بخشیدیم سر بریدن اسماعیل را بر ابراهیم به خاطر ذبحی عظیم تر » عیون اخبار الرضا جلد 1 صفحه 151

آقا امام رضا (علیه السلام): هر کس قبر مرا زیارت کند در حالی که عارف به حق ما اهل بیت (ع) باشد حق تعالی برایش می نویسد ثواب اجر صد هزار جهاد کننده در راه خدا و صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حج و صد هزار عمره و او را در زمره ما خاندان محشور گرداند .      عیون اخبار الرضا جلد 2 صفحه 507


علی
چهارشنبه 2 آذر 1390 08:27 ب.ظ
سلام
عالی بود
یا علی مدد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر