تبلیغات
احادیث دینی - احادیثی در مورد سلامت و بهداشت قسمت 1
یکشنبه 17 مرداد 1389

احادیثی در مورد سلامت و بهداشت قسمت 1

   نوشته شده توسط: احمد زین گنجه    

پندهای بهداشت و سلامت از زبان مولا علی (ع)

خون گرفتن بدن را سالم و عقل را محکم میکند.

عطر به شارب ( محاسن ) زدن از اخلاق پیامبر است و احترامی برای نویسندگان اعمال است.

مسواک موجب خشنودی خداست ، سنت پیغمبر (ص) است و دهان را خوشبو میکند.

روغن زدن پوست را نرم و قوای دماغی را زیاد میکند مجاری عرق را باز میکند خشکی را برطرف مینماید و رنگ را روشن میکند.

شستن سر ، چرک را میبرد و گردو خاک را پاک میکند.

آب در دهان گرداندن و شستن بینی سنت است و دهان و بینی را پاک میکند.

نوره ( ماده موبر)  نشاط آور و تمیز کننده تن است.

کفش نیکو نگهدار بدن است و کمک وضو و نماز است.

ناخن گرفتن درد بزرگ را جلو میگیرد و روزی را زیاد میکند.

 برطرف کردن موی زیر بغل بوی بد را رفع میکند و پاک کننده است و سنتی است که پیغمبرپاک (ص) دستور داده.

شستن دستها پیش از غذا و بعد از آن روزی را فراوان کند مانع چربی لباس است و دیده را روشنی بخشد.

سیب معده را شستشو دهد و نظیف کند.

کندر جویدن دندانها را محکم و بلغم را رفع کند و بوی دهان را برطرف کند.

به قلب ضعیف را تقویت میکند معده را پاکیزه و قوت قلب را زیاد میکند ترسو را پر دل و فرزند را زیبا نماید.

طهارت گرفتن با آب سرد بواسیر را قطع میکند.

شستن لباس غم و قصه را زایل کند ( چرک را از بین می برد ) و شرط نماز است.

پس از غذا انگشتان خود را بلیسید که خداوند به شما برکت دهد.

غذا را بگذارید سرد شود هر وقت غذای گرم نزد پیغمبر می آوردند میفرمود : بگذارید سرد و قابل خوردن شود خدا نخواسته ما حرارت آتش را بچشیم برکت در غذای سرد است.

از گوشت پرندگان که سنگدان و خارپشت پا و چینه دان ندارند اجتناب کنید.

از خوردن گوشت درندگان نیشدار و پرندگان چنگال دار پرهیز کنید. 

سپرز( دمبلان گوسفند ) نخورید که خون را فاسد میکند.

از غده های گوشت اجتناب کنید که رگ خوره را تحریک میکند. 

خرما بخورید که شفای هر دردی است.

اگر به درد چشم مبتلا شدید آیه الکرسی بخوانید و به خود تلقین کنید که خوب شدم انشاء الله بهبودی پیدا می کنید.

بر سر سفره غذا نام خدا ببرید و طغیان نکنید که نعمت و روزی خدا است میخورید.

هرگاه مسلمانی ضعیف شد گوشت و شیر بخورد که خدا در آنها قوت نهاده .

 بدون شام نخوابید که بدن ویران میشود.

هر دردی از داخل بدن است بجز زخم و تب که ( از خارج ) به بدن میرسد .

سوزش تب را با بنفشه و آب خنک فرو نشانید که حرارت تب گوئیا از نفس جهنم است.     

تا مرض بر صحت غلبه نکند نباید مسلمان درمان کند.

 بوی ناراحت کننده بدن را با آب برطرف کنید.

با انگشت ( یا زبان) عسل خوردن درمان هر دردی است خداوند فرموده : ( از شکم زنبورها نوشابه ای رنگارنگ بیرون آید که در آن برای مردم شفا است ) عسل خوردن و قرآن خواندن و کندر جویدن بلغم  را آب کند.

پیش از غذا نمک بخورید اگر مردم از خواص نمک خبر داشتند آنرا بر باز هر مجرب ترجیح میدادند. هرکه قبل از غذا نمک بخورد هفتاد بلا و آفتهایی که جز خدا نمی داند از جانش دور شود.

در تابستان بر بدن تب دار آب سرد بریزید که حرارت را خاموش میکند.

کسی را که بر سر غذا نشسته شتابزده نکنید تا فارغ شود و همچنین کسی را که مشغول قضای حاجت است.

 یاد ما خانواده برای دردها و وسواس سینه ها شفاست و دوستی ما رضایت پروردگار است.

از سگ فاصله بگیرید اگر تصادفا با آن تماس پیدا کردید اگر با رطوبت بود جامه را بشویید و اگر خشک بوده آب بر آن بپاشید. 

کدو بخورید که قوای دماغی را زیاد میکند ، پیغمبر (ص) به کدو علاقه داشت.

قبل و بعد غذا ترنج بخورید آل محمد چنین میکنند.

گلابی قلب را جلا میبخشد و دردهای داخلی را تسکین می دهد.

آب را به جای بوی خوش بکار برید.

ایستاده آب نخورید که باعث درد بی درمان است مگر اینکه خدا علاج کند.

نوزاد را روز هفتم ختنه کنید از سرما و گرما هم نترسید چه آنکه ختنه پاک کننده بدن است.

و زمین از بول ختنه نشده به خدا می نالد.

من دوست دارم مومن پانزده روز یک بار نوره بکشد.

سر کشیدن شیر ، خوردن شیر درمان هر دردی است بجز مرگ.

ماهی کم بخورید که بدن را آب میکند بلغم را زیاد و خون را غلیظ مینماید.

انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی میکند.

هر دانه انار که در معده قرار گیرد تا چهل شب دل را زنده کند و جان را از امراض امان بخشد و وسوسه شیطان را براند.

سرکه نان خورش خوبی است صفرا بر و حیات بخش قلب است.

کاسنی بخورید که در هر صبحگاه قطره ای شبنم بهشتی بر برگ آن مینشیند.

آب باران بخورید که بدن را پاک کند و مرض را براند خدا فرموده : ( از آسمان باران فرود آورد تا شما را پاک کند و آلودگی شیطان را از جانتان دور کند و دلها را محکم و قدمها را استوار نماید)

سیاه دانه دوای هر دردی است مگر زهر آگین باشد.

برای زن آبستن دوا و غذایی بهتر از خرمای تازه نیست خدای متعال به مریم فرمود : ( درخت خرما را به جانب خود تکان ده خرمای تازه برایت فرو ریزد بخور و بنوش و چشم روشن دار )

با خرما کام نوزادان را بردارید پیغمبر (ص) با حسن و حسین (ع) چنین کرد.

با بنفشه انفیه بسازید.

حجامت را از دست ندهید.

( کتاب نصایح باب چهارصد از صفحه 373 تا 404 )

امام على (ع) : سلامتى بهترین نعمت است. غررالحكم  حدیث 1050

پیغمبر (ص) سه چیز از سنت و روش پیامبران است : طهارت و پاکی , ازدواج , و پرهیزگاری   سه چیز هم حافظه را قوی میکند مسواک ، روزه , قرآن خواندن  نصایح پندهای سه گانه از پیغمبر (ص)

   پیغمبر (ص)  ای علی پنج چیز دل را سخت کند و چون دل سخت شود انسان کافر شود : گناه روی گناه ، غذا درحال سیری ، ظلم به مردم ، تاخیر نماز و غذا یا آب خوردن با دست چپ.  کتاب نصایح  صفحه 218 حدیث 39

پیغمبر (ص) : ای علی (ع) پنج چیز دید چشم را زیاد میکند : نگاه به کعبه و خط قرآن و روی پدر و مادر و صورت عالم و آب جاری .  نصایح صفحه 218 صفحه 43

حضرت محمد (ص) : زباله را شب در خانه نگه ندارید و همان روز بیرون ببرید که جایگاه شیطان ( میکرب ) است. نصایح صفحه 447 الی  458

امام صادق (ع) : ریشه همه بیماریها و دردها پرخوری است جز تب کردن که گاهی بی سبب به انسان میرسد.  کافی جلد 6 صفحه 269 حدیث 8

حضرت محمد (ص) : از پرخوری بپرهیزید چون بدن را تباه می کند و بیماری به وجود می آورد و سست کننده از عبادت است.   مستدرک الوسائل جلد 16 صفحه 210 حدیث 6

حضرت محمد (ص) : مسواک زدن دوازده فایده دارد : 1.دهان را پاکیزه می کند. 2.موجب خشنودی پروردگار میشود.3.دندانها را سفید میکند.4.مانع پوسیدگی دندان میشود.5.بلغم را دفع میکند.6.غذا را لذیذ میسازد.7.حسنات را دو برابر میکند.8.با مسواک زدن به سنت پیامبر (ص) عمل میشود.9.ملائکه نزد او حاضر میشوند.10.لثه را محکم می کند.11.از گذرگاه مسواک ( دهان ) قرآن عبور میکند.12.دو رکعت نماز با مسواک پیش خدا محبوبتر است از هفتاد رکعت نماز بدون مسواک . روضه الواعظین صفحه 308

امام صادق (ع) : چهارچیز سبب پیری زودرس است : خوردن گوشت خوک . نشستن بر جای نمناک . بالارفتن از پله . و آمیزش با پیر زن.  تحف العقول صفحه 540

حضرت محمد (ص) : رسول خدا (ص) فرمود : مومن در یک روده می خورد و کافر در هفت روده. ( مراد اینکه مومن پرخوری نمی کند ولی کافر پرخوری می کند ) خصال الصدوق جلد 2 صفحه 104

امام علی (ع) : تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی.       آثارالصادقین جلد 2 صفحه 387  

امام علی (ع) :از پرخوری پرهیز کنید زیرا هرکه پرخوری کند دردهای درونی اش بسیار گردد و خواب های فاسد و پریشان بیند و نیز موجب سنگدلی شخص و سبب کسالت و تنبلی در خواندن نماز میشود .    آثارالصادقین جلد 9 صفحه 970

امام علی (ع) : ای کمیل شکمت را از خوراک پر مکن و جائی هم در آن برای آب بگذار و میدانی هم به هوا بده و تا هنوز اشتها داری دست از خوراک بکش که اگر چنین کنی خوراک بر تو گوارا گردد راستی تندرستی و سلامتی با کم خوردن و آشامیدن است.    تحف العقول صفحه 166

امام علی (ع) : ای کمیل چون از خوردن دست کشیدی حمد خدا را بگو بر آنچه به تو روزی داده و به آواز بلند حمدش کن تا دیگری هم با شنیدن حمد تو حمد خدا گوید و اجر تو بیشتر گردد.     تحف العقول صفحه 166

امام علی (ع) :ای کمیل اگر با کسی هم خوراک گشتی در سر خوراک شتاب و عجله مکن تا همراهت هم سیر شود و از غذا بهره مند گردد.                             تحف العقول صفحه 166

امام علی (ع) : ای کمیل چون خواهی خوراک بخوری نام خدا را ببر و بسم الله الرحمن الرحیم بگو زیرا با نام خدا دردی به تو زیان نرساند و در آنست درمان هر بدی. تحف العقول صفحه 165

امام علی (ع) : از نزدیکی به سگها برکنار باشید و هرکه به جامه اش بدن و موی سگ برخورد کند باید آن را با آب بشوید.  تحف العقول صفحه 111

امام علی (ع) : خوراکتان را به خورن کمی نمک آغاز کنید و با خوردن نمک پایان دهید که اگر مردم خاصیت نمک را می دانستند آن را بر پادزهر ترجیح میدادند و هرکه غذایش را با نمک آغاز کند خداوند هفتاد درد را از او دور سازد که جز خدا کسی آنها را نداند.   تحف العقول صفحه 108

امام علی (ع) : در حمام کردن و شستن بدن از چرک و چربی کوتاهی نکنید زیرا خداوند از بنده چرکین که همنشین او از بوی بد بدن او در اذیت باشد نفرت دارد.     تحف العقول صفحه 105

امام علی (ع) : هرگاه خواستید ادرار کنید آن را با عجله و فشار بر بدن انجام ندهید که برای بدنتان مضر است و چون مدفوع نمودید محل مقعد را با آب سرد بشویید که بیماری بواسیر را از شما دور میسازد.   تحف العقول صفحه 97

امام علی (ع) : کودکانتانرا از چرک و چربی بشوئید که شیطان چرک و چربی را بو کند و هرجا که یابد وارد شود و سبب ترس کودکانتان در بستر خواب شود و دو فرشته نویسنده هم از کثیفی بدن در آزارند.    تحف العقول صفحه 117

امام علی (ع) : استفاده از واجبین (( ماده موبر )) سبب پاکی بدن و قوام و استواری تن است چیدن موی زیر بغل بوی بد بدن را ببرد و پاک کننده جسم است و سنت است.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : شستن دست پیش از غذا و بعد از آن سبب فزونی روزی است. (( چون وقتی دست پاک باشد موقع غذا خوردن انسان مریض نمی شود و پولش را در راه دوا و درمان مصرف نمیکند لذا سبب افزون شدن روزی است )) و گرفتن ناخن ها مانع بزرگترین دردها مثل خوره و جزام است.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : انار را با دانه اش بخورید و مغز دانه را بجوید که معده را طباخی و شستشو کند و دل را زنده کند و وسوسه شیطان را ببرد.  تحف العقول صفحه 120

امام علی (ع) : خوردن گلابی قلب را جلاء دهد و دردهایش را به اذن خدا آرام کند.   تحف العقول صفحه 117

امام علی (ع) : خوردن سیب سبب پاک شدن معده است و خوردن به توانائی دل ناتوان است و دل را روشائی دهد و ترسو را شجاع کند و اگر زن باردار در دوران بارداریش به بخورد فرزندش نیکو صورت و زیبا رو شود.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : خوردن 21 عدد کشمش سرخ در هر بامداد ناشتا مرض سوء هاضمه معده و سخت دفع نمودن غذا در معده را تسریع میبخشد و شفابخش است.            تحف العقول صفحه 96

امام علی (ع) : حجامت تن را سالم و خرد را محکم کند و سنت رسول خدا (ص) است.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : کوتاه کردن سبیل هم از بهداشت است هم باعث زیبائی صورت و سنت رسول خدا (ص) است.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : مسواک زدن رضای خدای متعال و پاک کننده دهان است و مضمضه کردن یعنی سه بار آب در دهان چرخاندن و خالی کردن و استنشاق سه بار آب در بینی کردن و خالی کردن قبل از وضو پاک کننده دهان و بینی است.   تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : استفاده از انفیه سر را سالم و درمان تن و همه دردهای سر است.  تحف العقول صفحه 95

امام علی (ع) : کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی میشود که درمان ندارد.   تحف العقول صفحه 97

امام علی (ع) :  هرکه چشمش درد کند دستانش را بر چشمانش گذارد و آیه الکرسی را بخواند و قلبا هم معتقد باشد که با این کار درمان میشود به راستی درمان میشود انشاء الله.    تحف العقول صفحه 100

مولا علی (ع) : اگر میخواهی سلامت باشی از حسادت ورزیدن دوری کن و حسادت نکن.  نهج البلاغه حکمت 256

حضرت علی (ع) : سه چیز حافظه را قوی کند و بلغم را برطرف نماید : مسواک  روزه   تلاوت قرآن. کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)

مولا علی (ع) : به فرزندش امام حسن (ع) :فرمود : میخواهی چهار عمل به تو بیاموزم که از دکتر بی نیاز شوی ؟ عرض کرد : آری .مولا علی فرمودند :1جز با گرسنگی سر سفره نشین (یعنی تا گرسنه نشدی بر سر سفره غذا حاضر نشو)2.جز با میل بر نخیز (یعنی وقتی که هنوز به خوردن غذا میل داری از سر سفره غذا بلند شو)3.غذا را خوب بجو4. پیش از خواب غذای حاجت کن (یعنی به توالت برو) .  با رعایت این چهار دستور احتیاجی به طبیب پیدا نخواهی کرد.  کتاب نصایح صفحه 185

امام صادق (ع) : راجع به خوردن تره از حضرت صادق (ع) سوال شد : فرمودند : بخور که چهار خاصیت دارد : بوی دهان را بر طرف کند . باد را از بین ببرد . بواسیر را رفع کند . و هرکه مرتب بخورد دچار خوره نشود.    کتاب نصایح صفحه 193 حدیث 148

امام صادق (ع) : هیچ چیز برای قلب مومن ضررش از پرخوری بیشتر نیست زیرا پرخوری دو چیز را به دنبال دارد یکی اینکه قلب را سخت و قسی میکند و دیگر آنکه شهوت انسان را تحریک میکند.   مستدرک الوسائل جلد 3 صفحه 80

پیغمبر (ص) : در سفارشهایی که به علی (ع) کرده میفرماید : ای علی ! پنج چیز دل را می میراند : زیاد خوردن . زیاد خوابیدن . زیاد خندیدن . غصه فراوان . و حرام خوردن که ایمان را دور میکند. نصایح صفحه 219

رسول اکرم (ص) : ده سنت را پدرتان ابراهیم بیاد گار گذاشته : پنج تا در سر و پنج تا در تن.

در سر : مسواک و مضمضه و استنشاق ( شستن بینی ) و کوتاه کردن شارب.و بلند گذاشتن ریش و در تن ختنه . نوره کشیدن . تطهیر مخرج . زایل کردن موی زیر بغل . و گرفتن ناخن.           نصایح صفحه 305

مولا علی (ع) : دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی شناسند مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد ، یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.  الحدیث جلد 1 صفحه 329

مولا علی (ع) : آنکس که محبت انواع مختلف غذاها را در دل می نشاند ، میوه های گوناگون بیماریها را از آن می چیند.  الحدیث جلد 1 صفحه 329

علی (ع) میفرماید : کسی که در خوردن غذا پاکیزگی را مراعات میکند ، غذا را به خوبی می جود ، با داشتن اشتها از طعام دست می کشد ، و تخلیه روده را موقعیکه آماده میشود به تعویق نمی اندازد ، شایسته است همیشه سالم باشد و جز به مرض موت دچار بیماری دیگری نشود.  الحدیث جلد 1 صفحه 330

امیرالمومنین (ع) فرموده : پرخوری و پرخوابی باعث فساد و تباهی مزاج و مایه جلب عوارض زیان بار است.  الحدیث جلد 1 صفحه 330

رسول اکرم (ص) فرموده است : کسی که میخواهد در این جهان ناپایدار باقی بماند و با عمر طبیعی زیست کند چند نکته را مراعات نماید : هر روز صبح به قدر کافی غذا بخورد و کفشی بپوشد که پا را نزند و با آن به راحتی راه برود ، لباس سبک در بر کند که خسته نشود ، و عمل جنسی را تقلیل دهد و کمتر با زنان بیا میزد.  الحدیث جلد 1 صفحه 331

حضرت رضا (ع) : هیچ دوایی نیست مگر آنکه مرضی را تهییج میکند و عارضه ای را به وجود می آورد ؛ بهترین و مطمئن ترین راه علاج ، استفاده از مواد متنوع غذائیست که خالق جهان در دامن طبیعت برای بشر مهیا فرموده است.  الحدیث جلد 1 صفحه 331

حضرت موسی بن جعفر (ع) فرموده : پرهیز سر سلسله داروها است و معده لانه بیماریها.  الحدیث جلد 1 صفحه 331

  مولا علی (ع) : کمتر خوردن مانع بسیاری از بیماریهای جسم می شود . الحدیث جلد 2 صفحه 240

از نصایح مولا علی (ع) به کمیل :

ای کمیل : وقتی غذا می خوری نام خدا را ذکر کن که با اسم او هیچ مرضی زیان نمی رساند و در نام او شفای هر رنجی است. نصایح صفحه 391

ای کمیل : وقتی غذایت را به پایان بردی خدا را بر آنچه روزی تو فرموده سپاس و ستایش گو و در این کار صدای خویش را بلند کن تا ( مردمان ) غیر تو نیز حمد خدا کنند و به جهت آن اجر و پاداش تو بزرگ میشود.   نصایح صفحه 392

ای کمیل : معده ات را از غذا سنگین مکن و در آن برای آب جائی و برای هوا راه آمد و شدی باقی بگذار و از طعام دست باز ندار جز آنکه هنوز اشتهای آنرا داشته باشی اگر چنین کنی آن غذا بر تو گوارا خواهد بود که سلامتی بدن از کم خوردن و کم آشامیدن است.

مولا علی (ع) : هرکس وقتی عطسه کرد بعد از آن بگوید : (( الحمدلله رب العالمین علی کل حال ))  درد گوش و دندان نبیند.    اصول کافی جلد 4 صفحه 475

حضرت علی (ع) : هرکه هوای زندگی جاوید دارد (با این که امکان ندارد . یعنی اگر این کار ها را که مولا علی ع فرموده اند انجام دهیم سلامتی و طول عمر بدنمان را تضمین کردیم وگرنه منظور جاوید شدن و نمردن نیست) صبح زود غذا بخورد لباس سبک بپوشد و با زنان کمتر بیامیزد.    کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)

امام صادق (ع) از پدرش از اجداد خود از حضرت علی (ع) روایت نمود : که پیامبر خدا (ص) فرمود : در غذا وقتی چهارچیز فراهم آمد ، کمبودی ندارد : 1.هرگاه از حلال تهیه شده باشد ، 2.دستهای زیادی برای خوردن آن دراز شود ،3.در ابتدای غذا خوردن نام خدا برده شود ، 4.در پایان غذا از خدا سپاسگذاری شود.  معانی الاخبار جلد 2 صفحه 375

حضرت محمد (ص) : دل را با زیادی خوردنی و نوشیدنی نمیرانید زیرا دلها مانند کشت و زرع است که چون آب زیاد باشد زرع را فاسد میکند. جامع الاخبار صفحه 214  { اندرون از طعام خالی دار     تا در آن نور معرفت بینی }

حضرت محمد (ص) : ( غذا را ) با نمک شروع کن و به نمک نیز ختم کن زیرا که در آن برای هفتاد دو درد شفاء است.  بحارالانوار جلد 77 صفحه 58

حضرت محمد (ص) : ناشتا خرما بخورید که کرمهای شکم را میکشد.  صحیفة الرضا حدیث 49 و 58

حضرت محمد (ص) : انگور را دانه دانه بخورید که این گونه خوردن گواراتر و لذیذتر است.   صحیفة الرضا حدیث 49 و 58

حضرت محمد (ص) : انار بخورید که دانه ای نیست از آن در معده بیفتد مگر اینکه قلب را روشن کرده و تا چهل روز شیطان را دور میکند.  سفینة البحار جلد 1 صفحه 535

حضرت محمد (ص) : چون غذا طبخ کنید کدو بیشتر بپزید زیرا که آن دل غمگین را مسرور کند.  عیون اخبار الرضا باب سی ام

حضرت محمد (ص) : بر شما باد مویز خوردن زیرا که صفراء را برطرف میکند و بلغم را می برد و عصب را محکم نماید و کند ذهنی را زائل سازد و خُلق را نیکو نماید و دهان را خوشبو و پاک نموده و اندوه را میبرد.   روضة الواعظین صفحه 310

حضرت محمد (ص) : هرکه خوراکش کم باشد بدنش سالم ماند و هرکه خوراکش زیاد باشد بدنش رنجور و دلش سخت گردد.  مجموعه ورام جلد 2 صفحه 229

حضرت محمد (ص) : خدای تعالی برکت را در عسل قرار داده و در آن شفائی است از دردها و هفتاد پیغمبر آنرا با برکت دانسته اند.  صحیفة الرضا حدیث 207

حضرت محمد (ص) : سیر بخورید و با آن مداوا کنید زیرا که در آن شفای هفتاد درد است.  سفینة البحار جلد 1 صفحه 139

حضرت محمد (ص) : وضو پیش از طعام فقر را میبرد و پس از آن اندوه را برطرف کند و چشم را زیبا ( باز ) می نماید.   اثنی عشریه صفحه 10

 

مناظره امام صادق (ع) با طبیب هندى‏

محمد بن ابراهیم طالقانى از حسن بن على عدوى از عباد بن صهیب از پدرش از جدش از ربیع همنشین منصور نقل مى‏ كند كه او گفت: روزى امام صادق علیه السّلام در مجلس منصور حاضر شد و نزد او مردى از هند بود كه كتابهاى طبى را براى او مى ‏خواند امام صادق علیه السّلام ساكت نشسته بود و گوش مى ‏داد. وقتى مرد هندى فارغ شد، به او گفت: آیا از آنچه نزد من است، چیزى را مى ‏خواهى؟ امام فرمود: نه، چون آنچه نزد من است بهتر از آن است كه نزد توست. گفت: آن چیست؟ فرمود: من گرمى را با سردى و سردى را با گرمى و تر را با خشك و خشك را با تر مداوا مى ‏كنم و كار را به خدا وامى ‏گذارم و آنچه را كه از پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم وارد شده به كار مى ‏بندم كه فرمود:

«بدان كه معده خانه درد است و پرهیز رأس هر دوایى است و به بدن خود آنچه را كه عادت كرده بده».

مرد هندى گفت: آیا طب غیر از این‏ است؟

امام فرمود: آیا گمان مى ‏كنى كه من از كتب طب آموخته ‏ام؟

گفت: آرى حضرت فرمود: نه، به خدا قسم من غیر از خدا از كسى یاد نگرفته ‏ام اكنون بگو كه من به طب آگاه ترم یا تو؟

هندى گفت: من.

امام فرمود: از تو مى ‏پرسم به من جواب بده. گفت بپرس.

امام فرمود: اى مرد هندى به من بگو چرا سر انسان داراى استخوانهاى متعددى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: بگو چرا موى سر در قسمت بالا قرار گرفته؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا پیشانى از مو خالى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا پیشانى داراى خطوط است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ابروها بالاى چشمها قرار گرفته؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا چشمان به شكل لوزى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا بینى در وسط دو چشم قرار گرفته است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا بینى در وسط دو چشم قرار گرفته است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا سوراخهاى بینى رو به پایین است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا لب و شارب بالاى دهان قرار گرفت؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا دندانهاى كرسى پهن و دندان نیش تیز است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا مردها ریش دارند؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا دو كف دست از مو خالى است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ناخن و مو احساس ندارند؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا قلب مانند صنوبر است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا ریه ‏ها دو قطعه ‏اند و حركت آنها در محل خود انجام مى ‏گیرد؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا كبد به شكل برآمده است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا كلیه به شكل لوبیا است؟

گفت: نمى‏ دانم.

امام فرمود: چرا خمیدگى زانو به پشت است؟

گفت: نمى ‏دانم.

امام فرمود: چرا كف پا از داخل منحنى است؟

گفت: نمى ‏دانم.

امام فرمود: ولى من می ‏دانم.

هندى گفت: پس پاسخ بده.

امام فرمود:

اینكه استخوانهاى سر متعدد است، براى آن است كه اگر یك چیز تو خالى استخوان یك تكه داشت زود درد می ‏كرد و اگر با استخوانهاى متعدد و با مفصلها باشد سردرد از آن دور می ‏شود.

اینكه مو در بالاى سر است، براى آن است كه روغنها به مغز برسد و از اطراف آن بخار خارج شود و گرما و سرما را از آن دور كند.

اینكه پیشانى از مو خالى است، براى آن است كه آنجا محل ورود نور به چشمهاست.

اینكه در پیشانى خطهایى وجود دارد، براى آن است كه عرقى كه از سر به طرف چشم می ‏آید، در آنجا بماند، به اندازه‏اى كه انسان آن را از خود دفع كند. مانند نهرها كه آبها را در خود می ‏گیرند.

و اینكه ابروها را بالاى چشمها قرار داده براى آن است كه نور را به اندازه لازم بفرستد. اى هندى آیا نمی ‏بینى كه وقتى نور شدید باشد، انسان دستش را بر چشمش می ‏گذارد تا نور به اندازه كافى بتابد؟

و اینكه بینى را وسط دو چشم قرار داد براى آن است كه نور را به‏ دو قسمت مساوى براى دو چشم تقسیم كند.

و اینكه چشم به شكل لوزى است، براى آن است كه دوا را با میل به آن بكنند تا دردش زایل شود و اگر مربع یا دایره‏اى بود، میل در آن جریان نمی ‏یافت و دوا به آن نمی ‏رسید و درد آن زایل نمی شد.

و اینكه سوراخ بینى را به طرف پایین قرار داده، براى آن است كه دردهایى كه از بالا می ‏ریزد به پایین بریزد و در مقابل، بوها از آن بالا رود و اگر رو به بالا بود دردها از آن پایین نمی ‏آمد و بوها بالا نمی ‏رفت.

و اینكه لب و شارب را بالاى دهان قرار داده، براى آن است كه آنچه از دماغ می ‏ریزد به دهان نریزد تا انسان از غذا و آب متنفر نباشد.

و اینكه براى مردان ریش قرار داده، براى آن است كه از اینكه صورت خود را بپوشد بی ‏نیاز باشد و مردان از زنان متمایز باشند.

و اینكه دندان جلویى را تیز قرار داده، تا با آن ببرد و دندان كرسى را پهن قرار داده تا با آن خورد كند و دندان ناب را بلند قرار داده و آن ستونى در میانست و دندانهاى پیشین و دندانهاى كرسى را از هم جدا می ‏كند.

و اینكه دو كف دست را بدون مو قرار داده، براى آن است كه لمس به وسیله آنها انجام می ‏گیرد و اگر مو داشت انسان نمی ‏توانست به خوبى لمس كند.

و اینكه مو و ناخن روح ندارند، براى آن است كه بلند شدن آنها بد و كوتاه كردن آنها پسندیده است و اگر روح داشتند موقع كوتاه كردن‏ انسان احساس درد می ‏كرد.

و اینكه قلب مانند دانه صنوبر است، براى آن است كه قلب آویخته است و سر آن نازك است تا داخل ریه باشد و از هواى داخل آن استفاده كند و مغز سر از حرارت آن دچار صدمه نشود.

و اینكه ریه را به دو قطعه كرده، براى آن است كه قلب در جوف آن قرار گیرد و با حركت آن استراحت كند.

و اینكه كبد را به شكل برآمده، قرار داده براى آن است كه بر معده سنگینى كند و به آن فشار آورد تا بخارهاى آن خارج شود.

و اینكه كلیه را مانند لوبیا قرار داده، براى آن است كه محل ریزش منى نقطه به نقطه در آن قرار دارد و اگر دایره‏اى یا مربع بود، نقطه ‏ها به هم وصل می ‏شد و مرد از خروج آن احساس لذت نمی ‏كرد. چون منى از فقرات كمر به كلیه می ‏ریزد و آن با قبض و بسط خود آن را به مثانه پرتاب می ‏كند. همان گونه كه تیر از كمان پرتاب می ‏شود.

و اینكه خمى زانو را به طرف پشت قرار داده، براى آن است كه انسان به طرف جلو حركت می ‏كند و باید تعادل داشته باشد و اگر این طور نبود در راه رفتن سقوط مى‏كرد.

و اینكه كف پا را منحنى قرار داده براى آن است كه اگر همه كف بر زمین واقع می ‏شد به سنگینى سنگ آسیاب می ‏شد.

مرد هندى گفت: این همه علوم از كجا براى تو حاصل شده است؟

امام فرمود: آن را از پدرانم و آنها از رسول خدا و او از جبرئیل و او از خداوندى كه جسم و روح را آفرید، آموخته ‏ام.

مرد هندى گفت: راست گفتى و من شهادت می ‏دهم كه خدایى جز اللَّه نیست و محمد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم پیامبر خدا و بنده اوست و تو دانشمندترین فرد زمان خود هستى.


طب النبى(ص) و طب الصادق(ع)، روش تندرستى در اسلام، ص 72 به نقل از بحار الانوار ج 14، ص 478 و كشف الاخطار


Dessi
شنبه 24 خرداد 1393 10:24 ب.ظ
خیلی ممنون
بسیار مفید و خوب :)
دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 05:57 ب.ظ
];l[p
اقا مهدی
دوشنبه 28 بهمن 1392 11:07 ب.ظ
وقتی این همه دختر بگن خوبه ی پسر چجی می تونه بگهعالی بود دوستان ممنون
elahe
جمعه 13 بهمن 1391 05:21 ب.ظ
mersi
elahe
جمعه 13 بهمن 1391 05:18 ب.ظ
kheeeeeeeeeeeeiiiiiillllliiiiiiiiiii aaaaaaaallllllllllllliiiiiiiiiiii booooooooooooood mersiiiiiiiiii booooooooooooossss
جمعه 22 دی 1391 04:58 ب.ظ
ااااااااا
جمعه 22 دی 1391 04:57 ب.ظ
الباذبلربلراببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننمممممممممممممممممممممممممممممممممممممماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
SARA
جمعه 22 دی 1391 04:55 ب.ظ
خیالی عالی بود
SARA
جمعه 22 دی 1391 04:53 ب.ظ
خیالی عالی بود
SETARE
جمعه 22 دی 1391 04:47 ب.ظ
خیلی خوب از اونا استفاده کردم
raha
یکشنبه 18 اردیبهشت 1390 07:52 ب.ظ
سلام
مطالبتون خیلی جالب بود.ازشون کپی گرفتم.اشکالی که نداره؟
آخه (زکات علم نشر آن است)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر